RECENZE: OSCAR WILDE – JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI FILIPA

0

Jak je dulezite mit filipa obal

Oscar Wilde, anglický autor irského původu, který vědomě pobuřoval společnost nejen svým bohémským stylem života, ale také homosexualitou, díky které byl následně i obžalován. Jak je důležité míti Filipa – jedná se o jedno z nejúspěšnějších děl, které kdy Oscar Wilde napsal, bylo vydáno roku 1895. Komedie, která baví lidi po celém světě už více než století a to nejen v knižní podobě, ale také na divadelních jevištích.

Drama pojednává o Jackovi, který si nechává říkat Filip, aby mohl častěji jezdit do Londýna. Ovšem své schovance Cecílii tvrdí, že do Londýna jezdí za svým nezvedeným, mladším bratrem Filipem. Jack je vášnivě zamilován do Gnovelíny a požádá ji o ruku, Gnovelína ho také miluje a samozřejmě by si jej chtěla vzít, mimo jiné hlavně proto, že se jmenuje Filip.

,, ..mým dávným ideálem je milovat někoho, kdo se jmenuje Filip. To jméno budí představu neobyčejně bystrého ducha. V okamžiku, kdy se Algernon poprvé zmínil, že má přítele, který se jmenuje Filip, pochopila jsem, že je mi osudem určeno vás milovat.“

Ani Jackův blízký přítel Algernon neví o jeho pravém jméně, ale prokoukne ho a sám se mu svěří, že má smyšleného, chronicky nemocného přítele Bunburyho. Algernon se zamiluje do Cecílie, když se vydává do Jackova domu v přestrojení za nezvedeného, mladšího bratra Filipa a díky bohu, za to jméno, protože Cecílie by nemohla milovat muže, který by nevlastnil jméno Filip. Příběh je čím dál víc zamotanější a nakonec vše dobře končí.

Bláznivá komedie, plná zvratů, zápletek a především neotřelého a brilantního humoru, který je pro Oscara Wilda téměř typický. Chvílemi se děj může zdát malinko zmatený, ale vzhledem k tomu, že se jedná o komedii, a že se během chvíle vše vysvětlí, to ničemu nevadí, jen to přidává na zajímavosti a čtivosti celého díla. Při čtení této knihy se ne jeden čtenář těžko ubrání cukání koutků, či naprostému výbuchu smíchu, vtip vedle vtipu, narážka za narážkou, zápletka za zápletkou.

Poznámka: K přečtení této knihy, respektive knížečky mi stačil jeden jediný den, musím říct, že u knihy jsem se takto dlouho nenasmála. Seděla jsem sama s knížkou v ruce na chorvatské pláži a četla, smála se, usmívala a chvilkami i brečela smíchy, lidi v mém okolí se na mě dívali tak trochu jako na blázna a já stále četla, četla a nemohla od textu odtrhnout oči. Jak je důležité míti Filipa, bych doporučila všem, kteří se rádi s chutí smějí a také těm, kteří hledají do povinné četby vtipné, krátké, lehce zapamatovatelné dílo, ať už do čtenářského deníku, nebo k maturitě.

Autor: Eva Solanská

Odkaz na knihovnu Zubří